Digitale Fotografie 1 - Basistechnieken

Kleurtemperatuur Elke kunstmatige lichtbron heeft zijn specifieke kenmerken en ook zonlicht heeft niet op elk moment van de dag detzelfde kleur. Een goede kennis van de eigenschappen van kunstlicht en natuurlijk licht helpt je om mooiere kleuren in je foto’s te krijgen. Fotografen en kunstenaars spreken vaak over warme en koude kleuren om de sfeer van een foto of schilderij te definiëren. Warme kleuren zijn rood, oranje en geel, blauw is een koude kleur, groen en paars zijn niet duidelijk warm of koud, hoewel sommige ze toch bij de koude kleuren indelen. Wanneer in een foto de warme kleuren overheersen, dan zal deze vaak warmte en gezelligheid uitstralen. Een foto met overheersend koude kleuren zal eerder kil overkomen. Een opname kan je warmer of kouder maken door gebruik te maken van het juiste soort kunstlicht. Voor buitenopnames bepaalt het aanwezige zonlicht, het moment van de dag en de weersomstandigheden of een opname eerder koud of warm zal worden. L’Ile Rousse, Corsica. Onder : ‘s Avonds, bij een ondergaande zon zijn de kleuren veel warmer dan ‘s middags ( inzet ). De zon accentueert de rode rotsen nog beter. De lage stand van de zon zorgt voor schaduwen in de rotsen. Schaduwen zijn nodig om de ruwheid van het landschap goed weer te geven. Zonlicht Landschappen worden belicht door één enkele lichtbron: de zon. Het licht van de zon is op elk moment van de dag anders. In de zomer verkiezen veel fotografen het vroege ochtendlicht of een late namiddagzon, eerder dan het zonlicht pal op het middaguur. Hoe lager de zon aan de horizon staat, hoe warmer het licht is. Een laagstaande zon levert mooie, sfeervolle foto’s op. Een middagzon levert neutrale tot koude foto’s op. Het tijdstip van de dag en het seizoen bepaalt ook de richting of de hoek van het licht ten opzichte van het onderwerp. In de zomer staat de zon op het middaguur het hoogst, is de hoek loodrecht en zijn de schaduwen het kortst. In de winter staat de zon in de namiddag erg laag, is de hoek groot en krijg je lange schaduwen. Naast het tijdstip 156 DIGITALE FOTOGRAFIE 1

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MzE=