Digitale Fotografie 1 - Basistechnieken

Vanaf statief fotograferen Bij lange sluitertijden of bij grote brandpuntsafstanden en zeker bij een combinatie van beide, is een statief of stabiele ondergrond noodzakelijk. Keuze voor een driepootstatief Een goed statief bestaat uit twee aparte delen: de poten en de kop. Voor het onderstel van een statief, de poten dus, kan je bij bekende merken zoals Manfrotto, Gitzo, Velbon, Sirui... uit heel veel modellen kiezen. Het belangrijkste deel van het statief zit eigenlijk bovenaan: de statiefkop. Die bestaat in verschillende uitvoeringen, elk met hun voor- en nadelen. Op de volgende pagina’s sommen we de vier belangrijkste types statiefkoppen op. Daarnaast zijn dit enkele eigenschappen waarop je kan letten bij de aanschaf van een statief: z z Kies bij voorkeur voor een licht en toch stevig exemplaar, b.v. samengesteld uit koolstofvezel (carbon fibre), een licht maar zeer sterk materiaal, maar helaas ook vrij prijzig. z z Een waterpas is handig, zodat je perfect horizontale foto’s kan maken. Met een dubbele waterpas kan je ook in de portretstand (camera verticaal gekanteld) de horizon recht houden. z z Een snelkoppeling tussen camera en statief, door middel van een plaatje dat je aan de camera bevestigt, is handiger dan telkens je camera los en vast te moeten schroeven. Lengte Bij de keuze voor een statief moet je drie lengtes bekijken: de lengte met uitgeschoven poten zonder en met middenkolom en de lengte in dichtgeschoven toestand. Voor een studiostatief is vooral de uitgeschoven lengte belangrijk: die moet ongeveer jouw eigen lengte zijn min 30 cm zodat het snelkoppelingsplaatje op de statiefkop ongeveer ter hoogte van jouw kin komt. Voor de stabiliteit is het best dat die lengte bereikt wordt zonder de middenkolom te moeten uitschuiven. Hoe minder secties per poot, hoe dikker de poten en hoe steviger het statief zal staan maar ook hoe zwaarder het zal zijn. Voor een reisstatief is de ingeschoven lengte dan weer belangrijk. Je zal het statief zo compact mogelijk willen meenemen. Vaak betekent dit dat de poten uit vier of misschien zelfs vijf secties zullen bestaan. Het opzetten van het statief duurt dan langer dan wanneer je maar twee of drie secties uit te schuiven hebt. Verwacht van een reisstatief niet te veel stevigheid. De dunne pootjes en de lichte uitvoering doorstaan geen felle wind. z z Een gradenboog is handig bij het maken van panoramafoto’s. z z Het moet mogelijk zijn om de camera zowel horizontaal als verticaal te gebruiken. z z Kijk na of het statief ver genoeg uitschuifbaar is, zodat je geen rugpijn krijgt door te veel voorovergebogen achter je statief te staan. z z Ook de minimum lengte is belangrijk, een klein statief kan je gemakkelijker meenemen in je reiskoffer. z z Een balhoofd is interessant om je statief snel waterpas te plaatsen op oneffen terrein. Het zal moeilijk zijn om een statief te vinden dat aan al deze kenmerken beantwoordt. Je zal voor jezelf moeten uitmaken wat voor jou het belangrijkste is. Maak je niet zoveel foto’s met lange sluitertijden of grote brandpuntsafstanden, dan volstaat een goedkoop statief uit kunststof dat je voor ongeveer € 50,00 op de kop kan tikken. Voor een statief uit carbon fibre met een professioneel balhoofd geef je gemakkelijk 5 tot 10 keer meer uit. Tafelstatieven Een klein statiefje dat in je cameratas past, kan handig zijn om binnen foto’s te nemen bij weinig licht. Je schroeft je camera rechtstreeks op het statief en plaatst dit op een stabiele ondergrond, bijvoorbeeld op een tafel of een stoel. Het is enkel geschikt voor lichte compactcamera’s, met een zware spiegelreflexcamera zou het omvallen. STATIEFKEUZE: DE POTEN 182 DIGITALE FOTOGRAFIE 1

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MzE=